Aarhus Universitetsforlag
Cover

Learkomplekset

En del af serien Asterisk (2) , og fagområderne og


Udsolgt fra forlaget

{{variant.title}} : {{variant.variants[0].price.withVatFormatted}} {{variant.price.withVatFormatted}}
{{variant.title}} {{item.title}} {{item.price.withVatFormatted}}

125 sider
Paperback
ISBN 978 87 7934 592 8

Af


Del:

Mere om bogen

Om bogen

Arbejde skal være sjovt, og vi vil selv bestemme. Medarbejderen er blevet som medborgeren, en forbruger. "Servilsamfundet har afløst civilsamfundet", nu skal staten sælge sig selv til borgerne. Tag vores opfattelse af skole og uddannelse: Vi skal lære, men kun på egne præmisser, og alle skal have præmier! - Efterhånden er individets frihed basis for alt. Frivilligheden er over os: Vores kultur er blevet feminiseret - og magten har naivt ladet det ske.

Lars-Henrik Schmidt, måske det 21. århundredes danske svar på Søren Kierkegaard, viser i sin nye bog, Learkomplekset, hvordan ånden fra Shakespeares King Lear stiger op i vores tid. Tragedien skildrer kongen, som frivilligt overdrager magten til sine døtre, men skuffes, da de sætter deres egen dagorden og kaster kongedømmet ud i kaos. Learkomplekset er et nyt begreb for autoriteternes aktuelle krise: troen på, at man kan abdicere og forvalte in absentia - og så skuffelsen, når det ikke lykkes.

En ny familiesaga må i spil, når man vil fatte det moderne livs drama om magt, skæbne og frihed. Schmidts bog præsenterer en gennemgribende kritik af Freud og slår fast, at Ødipuskomplekset - der ellers har domineret - ikke længere dur som billede på magtens transformationer. Døtrene er langt forbi Freuds ideer om hysteri og penismisundelse: Feminine værdier er blevet de nye idealer.

Autoriteten forsvinder, og magtens ansigt udviskes i skuffelsens grimasse. Learkomplekset viser, hvor og hvordan det sker.

Indholdsfortegnelse

Forord

I: Læren

II: Der var en, der var to, der var tre - det var nu fire!

III: Til en start

IV: Nydelsens savnes

V: Læsningen protesterer

VI: Slagsiden

VII: Ikke høren tale om

Ekskurs tilegnet særlinge II

Appendix: kortfatningen

Kildehenvisninger

Cecilie Harrits

DSC 0345

Cand.mag. i litteratur- og kunsthistorie og læreruddannet med linjefag i dansk og specialpædagogik. Cecilies ansvarsområder er pædagogik, uddannelse og psykologi samt litteratur- og kunsthistorie. Hun står i spidsen for serien Pædagogisk rækkevidde og varetager en række af forlagets samarbejder med kunst- og kulturinstitutioner. Cecilie er optaget af bæredygtig bogproduktion og grøn omstilling i forlagsbranchen.

Cecilie Harrits

Redaktør

Telefon: +45 28 40 50 30

cha@unipress.au.dk

Tilføjet til kurven

Gå til kassen