Privatisering, regulering og demokrati
Telestyrelsens funktion som uafhængig reguleringsmyndighed
En del af serien Magtudredningen, skriftserien , og fagområdet Samfundsvidenskab
Mere om bogen
Om bogen
Skriftet undersøger uafhængige reguleringsmyndigheders rolle og
funktion i det danske demokrati. Når offentlige virksomheder
privatiseres, reduceres behovet for regulering ikke nødvendigvis,
hvis der stadig ikke er fuld konkurrence. Derfor har stater rundt
omkring i verden oprettet reguleringsmyndigheder til at holde øje
med selskaberne. Disse myndigheder skal være politisk uafhængige
for at sikre deres troværdighed og upartiskhed.
I en magt- og demokratisammenhæng rejser etableringen af uafhængige
reguleringsmyndigheder mindst to spørgsmål: 1) Hvor megen magt
delegeres til reguleringsmyndigheder fra regering og Folketing? 2)
Hvordan står uafhængige reguleringsmyndigheder til ansvar over for
Folketing og regering for udøvelsen af deres magt?
Konklusionen er, at Telestyrelsen er uafhængig af regering og
Folketing på nogle dimensioner, men ikke på andre. Ministeren kan
ikke blande sig i enkeltsager og enkeltafgørelser.
Telestyrelsen har generelt set ført en proaktiv strategi i
telepolitiske diskussioner og indrettet sig på de nye tider med
liberalisering, konkurrence og globalisering. Men Telestyrelsen er
ikke "så uafhængig at det gør noget". Regering og Folketing er
stadig i førersædet, f.eks. når en ny overordnet telepolitik skal
fastlægges, og når aftaler med andre lande skal indgås.
Indholdsfortegnelse
Kapitel 1. Privatisering - hvorfor så regulering?:Data og metode
Skriftets opbygning
Kapitel 2. Uafhængige reguleringsmyndigheder: teorier og modeller:
Hvad er regulering?
Hvad skal reguleres?
Den ny reguleringsmodel sammenlignet med den gamle reguleringsmodel
Uafhængige reguleringsmyndigheder
Erfaringer fra Storbritannien med uafhængige reguleringsmyndigheder
Uafhængighed: en forståelsesramme
Konklusion
Kapitel 3. Dansk telepolitik: fra beskyttelse af monopol til fremme af konkurrence:
Udviklingen i dansk telepolitik 1995-2000
Vurdering af den danske telepolitiks udvikling
Konklusion
Kapitel 4. Telestyrelsens reguleringsstrategier:
Hvilke selskaber skal reguleres af Telestyrelsen?
Formelle rammer for Telestyrelsens uafhængighed
Uafhængighed i praksis: Telestyrelsens aktive "uafhængighedskamp"
Kontraktstyring som ramme for dialog mellem Forskningsministeriet og Telestyrelsen
Telestyrelsens strategier i en global kontekst
Strukturelle betingelser for Telestyrelsens strategi
Kapitel 5. Hvordan placeres reguleringsmyndigheder i det danske demokrati?:
Privatisering, regulering og demokrati
Litteratur
Om forfatteren
Forlaget skriver:
22 marts 2024
Bogtorsdag den 4. april
Vær med, når Aarhus Universitetsforlag og Det Kgl. Bibliotek fejrer forfattere og nye bøger. Vi ses den 4. april kl. 16-1…
21 februar 2024
Bogtorsdag 7. marts
Vær med, når Aarhus Universitetsforlag og Det Kgl. Bibliotek - Aarhus - fejrer månedens forfattere og nye bøger. 7. marts kl…
2 februar 2024
HISTORISKE DAGE 2024 9.-10. marts
Vi glæder os til Historiske Dage 2024 den 9.-10. marts og håber at møde mange af vores historieinteresserede læsere! Dagene b…